INTERNET & KABELTV


Anslutningsinformation

Förenings nätverk är anslutet till Halebop internet 1000Mbit/s

Föreningen ansvarar för gemensam utrustning som behövs för att upprätthålla nätverket samt fiberkabel fram till lägenheter. Alla lägenheter är anslutna med 1000 Mbit/s och kostnaden för detta är inkluderad i bostadsrättens årsavgift.
Då alla lägenheter i föreningen är anslutna med fiberoptisk kabel direkt till lägenheten krävs en fiberkonverter (fiber/media omvandlare) för att kunna ansluta sin utrustning till nätverket. Detta är en en väggmonterade fiberkonverter som finns i alla lägenheter.
Anslutningen ska fungera stabilt, men Föreningen kan aldrig garantera 100% upptid. Fel kan inträffa och utrustning kan gå sönder. Nätverket administreras på frivillig basis i mån av tid. Det förutsätter att man själv som slutanvändare ska kunna felsöka sin egen utrustning när fel inträffar för att utesluta/rätta eventuella fel på den.

Ansvarsfördelning

Bostadsrättshavaren har underhållsansvar för fiberkonverterare vilket innebär att eventuella kostnader för reparation kan falla på bostadsrättshavaren.
Man ska alltså inte ta nere sin fiberkonverter från väggen eftersom fiberkabeln är extremt känslig.

Föreningen ansvarar för:
– Dolt kablage för informationsöverföring. Dvs fiberkablar fram till lägenheten samt huvud switchar och huvudrouter i server rummet.
– Felanmälan och garantifrågor gällande väggmonterade fiberkonverterare. Att varje lägenhet har tillgång till ett dynamiskt allokerat IP-nummer.
– Felsökning av uppkopplingsrelaterade fel som härletts till föreningens ansvarsområde.

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för:
– Fiberkonverter, Felanmälan görs dock till bostadsrättsföreningen genom IT Värd.
– Egna enheter,  Routrar, Switchar, Datorer, Surfplattor samt övrig utrustning för att nyttja dessa.
– Konfigurering av eventuella enheter

Ny i Området:
Fiberkonvertern är en plast/metall dosa som sitter på väggen någonstans i er lägenhet och den ska en strömkabel för att fungera.
Man ansluter med en  CAT-kabel ( CAT-5,CAT-6,CAT7 ) mellan din fiberkonvertern till din dator/router.
När kabel är ansluten till din dator/router ska den lampor på fiberkonvertern lysa.
Vi använder DHCP tilldelning i vårt nät så till att din dator/router är rätt inställda för det.
Om det ovan stämmer då ska ditt Internet fungera, om inte kontakta Halebop.

IT-värd och internetansvariga:

Kontakta: itvard.backenhus@gmail.com

OBS! Vid problem uppge denna information:
1. Vad du heter, namn
2. Var du bor, VG?
3. Vad som är fel, Saknar it-uppgifter, fel på fiberkonverter osv.

Som ny i området och vid inkoppling utgår en administrativ avgift på 500 kr.

Aktuell drift formation:

2024-01-01

Bytet till Halebop flyter på bra. Alla ska ha fått fungerande internet från Halebop 1000Mbit/s

2020-04-20

Internet leverantör bytet till 84grams gick bra.
Funkar inte ditt internet, ställ om routern/datorn till DHCP tilldelningen.

2018-08-02

Tyvärr har vi ett större fel i sommar i föreningens IT utrustning och dessutom är det semester tider. Vi har nu bytt all IT utrustning så nu ska alla fått tillbaka sin internetuppkoppling.Nu ska alla i föreningen ha Internet igen. Vi har bytt all IT-utrustning i server rummet men det kan fortfarande strula så kontakt via mailadress nedan.

Vid problem.

  1. Starta om din router
  2. Starta om din dator
  3. Ställ om routern/datorn till DHCP tilldelningen.

Viktig information för dig med Umedalen.ac adress
Se all information på länken Umedalen Mail Information

Webmail för de som har mail via umedalen.ac https://webmail.umedalen.ac/

Nätverksinställningar för Windows 7

Windows 8

Det medföljande e-postprogram stödjer inte POP mail som vi har via default Umedalen.ac. Man kan naturligtvis installera program som klarar det.

Ett alternative är att installera en annan Mail klient:
Thunderbird, rekommenderas
http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/?flang=sv-SE
Opera Mail
http://www.opera.com/sv/computer/mail


KabelTV

TeliaTv-avtal

Vi kan som förening erbjuda ett Telia abonnemang på Digital TV Bas och en digitalbox per hushåll. Samtliga boende får då enkelt tillgång till Digital-tv, med riktigt bra ljud- och bildkvalitet.  Kontakta deras kundservice för Gruppavtalskunder.
Telia Support: 90200

Ni måste skapa en användare på Telia för att få erat gratis tvavtal Bas. Skapa användaren på: https://www.telia.se/kollektiva-tjanster

Uppge eran adress: Vänskapsgränd <Nr> och mailadress.
När ni är registrat kommer ni se TV-Avtalet men Internet avtalet pga att de ägs av Halebop och syns inte på Telia sida.
I ditt “Välkommen till Telia” mail får du en kod för inloggning till deras Telia App.
Med den inloggningen kan ni logga in på TV-boxen och på Telia appen och TV4 appen.   

Mer info gruppavtal-tv-bas