INTERNET & KABELTV


Anslutningsinformation

Förenings nätverk är anslutet till Umedalens Intresseförenings IT-nät som i sin tur använder sig av A3 (T3) som Internetleverantör.  Umedalen Intresseförening och mer information www.umedalen.ac >>

Föreningen ansvarar för gemensam utrustning som behövs för att upprätthålla nätverket samt fiberkabel fram till lägenheter. Alla lägenheter är anslutna med 100 Mbit/s och kostnaden för detta är inkluderad i bostadsrättens årsavgift.

 
Då alla lägenheter i föreningen är anslutna med fiberoptisk kabel direkt till lägenheten krävs en fiberkonverter (fiber/media omvandlare) för att kunna ansluta sin utrustning till nätverket. Detta är en en väggmonterade fiberkonverter som finns i alla lägenheter.

 
Anslutningen ska fungera stabilt, men Föreningen kan aldrig garantera 100% upptid. Fel kan inträffa och utrustning kan gå sönder. Nätverket administreras på frivillig basis i mån av tid. Det förutsätter att man själv som slutanvändare ska kunna felsöka sin egen utrustning när fel inträffar för att utesluta/rätta eventuella fel på den.

Ansvarsfördelning

Bostadsrättshavaren har underhållsansvar för fiberkonverterare vilket innebär att eventuella kostnader för reparation kan falla på bostadsrättshavaren.
Man ska alltså inte ta nere sin fiberkonverter från väggen eftersom fiberkabeln är extremt känslig.

Föreningen ansvarar för:
– Dolt kablage för informationsöverföring. Dvs fiberkablar fram till lägenheten samt huvud switchar och huvudrouter i server rummet.
– Felanmälan och garantifrågor gällande väggmonterade fiberkonverterare. Att varje lägenhet har tillgång till ett dynamiskt allokerat IP-nummer.
– Felsökning av uppkopplingsrelaterade fel som härletts till föreningens ansvarsområde.

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för:
– Fiberkonverter, Felanmälan görs dock till bostadsrättsföreningen genom IT Värd.
– Egna enheter,  Routrar, Switchar, Datorer, Surfplattor samt övrig utrustning för att nyttja dessa.
– Konfigurering av eventuella enheter

IT-värd och internetansvariga:

Kontakta: itvard.backenhus@gmail.com

OBS! Vid problem uppge denna information:
1. Vad du heter, namn
2. Var du bor, VG?
3. Vad som är fel, Saknar it-uppgifter, fel på fiberkonverter osv.

Som ny i området och vid inkoppling utgår en administrativ avgift på 500 kr. Vi är medlemar i Umedalen Intresseförening och det är via dom som vi en gemensam upphandling med T3.

Aktuell drift formation:
Tyvärr har vi ett större fel i sommar i föreningens IT utrustning och dessutom är det semester tider. Vi har nu bytt all IT utrustning så nu ska alla fått tillbaka sin internetuppkoppling.

2018-08-02

Nu ska alla i föreningen ha Internet igen. Vi har bytt all IT-utrustning i server rummet men det kan fortfarande strula så kontakt via mailadress nedan.

Vid problem.

  1.  Starta om din router
  2. Starta om din dator
  3. Ställ om routern/datorn till DHCP tilldelningen.

 

Viktig information för dig med Umedalen.ac adress
Se all information på länken A3 Information

Webmail för de som har mail via umedalen.ac http://mail.t3.se/webmail >>#

Nätverksinställningar för Windows 7

Windows 8

Det medföljande e-postprogram stödjer inte POP mail som vi har via default Umedalen.ac. Man kan naturligtvis installera program som klarar det.

Ett alternative är att installera en annan Mail klient:
Thunderbird, rekommenderas
http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/?flang=sv-SE
Opera Mail
http://www.opera.com/sv/computer/mail

Men vill men ha igång det kan det fungerar med T3 och imap inställningar men prova på egen risk.

http://www.t3.se/privat/kundservice/guider-manualer/mailklienter/windows-live-mail/


KabelTV

Comhem Tv-avtal

Vi kan som förening erbjuda ett Comhem abonnemang på Digital TV Bas och en digitalbox per hushåll. Samtliga boende får då enkelt tillgång till Digital-tv, med riktigt bra ljud- och bildkvalitet.  Kontakta deras kundservice för Gruppavtalskunder.

Boende som redan är kunder hos ComHem kontaktar deras kundservice för Gruppavtalskunder för bokning av rätt tjänst och rabatter.   

Com Hem debiterar föreningen för samtliga hushåll men det är inget tvång att använda den nya TV tjänsten. 

Vi har även kvar Comhems Analoga grundutbud och för de som vill.

Mer info gruppavtal-tv-bas